info@irantsn.com English | فارسی

نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو 2024

چهارشنبه 22 آذر 1402 / 1086

نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو 2024

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سیگنال مثبت دادند از هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری دانش‌بنیان‌ها برای سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایران اکسپو ، مهدی صفری در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان اینکه اولویت در سیاست خارجی ارزآوری از طریق صادرات کالا و خدمات است، اظهار کرد: عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی نسبت با پنج سال پیش متفاوت است و الآن اساس کار دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه امسال دو میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش بنیان انجام شده و امیدواریم سال آینده به چهار میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: در وزارت امور خارجه چند دستورالعمل به سفرا داده شده که درباره آن با سیاستمداران و اتاق‌های بازرگانی صحبت کنند و درباره نمایشگاه اطلاع رسانی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سیگنال مثبت دادند امیدواریم بیشتر شود، اظهار کرد: سیاست‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و تمرکز بیشتر روی صادرات دانش‌بنیان است.

گفتنی است؛ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد

در ادامه نشست

20231213_164525_726359884.jpg

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: ظرفیت خوبی در بخش‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایران اکسپو مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان بود، اظهار کرد: تمرکز نمایشگاه امسال شامل کشورهایی مانند آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است و بازخوردها تا کنون بسیار چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی سه هزار تاجر برای نخستین بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم به بیش از چهار هزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور داشته باشند.

ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بخش‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، افزود: بسیاری از مقامات خارجی علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم با توجه به ظرفیت‌ها، میزبان ۴۰ هیات عالی رتبه و ۶ وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که می‌تواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار بدهد و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای ایران را از میان بردارد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: پایه‌های مستحکم صادرات دانش بنیان در حال بنا شدن است و نتیجه آن طی سال‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت افزود: ما از یک کشور صادراتی که در حوزه مواد خام و نیمه خام متمرکز است به یک کشور صادرات دانش‌بنیان‌محور تبدیل خواهیم شد. در سال‌های آینده صادرات غیرنفتی واقعی و دانش‌بنیان اولویت اول کشور خواهد بود.

ضیغمی اضافه کرد: در افق ۵ ساله، دیگر دغدغه عوارض محصولات خام و نیمه خام را نخواهیم داشت و پایه‌های بسیار مستحکم در حوزه تجارت خارجی برای کشور شکل خواهد گرفت. در این راستا دیگر کشورها نمی‌توانند در مورد تهاتر و … برای ما تعیین تکلیف کنند بلکه وقتی ما دست برتر را داشته باشیم در مورد مدل صادراتی و… می‌توانیم تعیین تکلیف کنیم که هم اکنون این اتفاق در بخش بایوتکنولوژی، دارویی و… در حال رخ دادن است.

معاون وزیر صمت به غفلت از کشورهای افریقا، امریکای لاتین و شرق اسیا اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه، کشورهایی که در سالهای قبل مورد غفلت واقع شده بودند مورد توجه ما قرار خواهند گرفت.

در ادامه نشست

20231213_164548_1153354564.jpg

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران ( ایران اکسپو  ) گفت:  ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024) ، به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی بازدید بیش از 2500 تا 3000 تاجر و بازرگان خارجی از بیش از 90 کشور جهان، از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت ماه 1403  در مرکز نمایشگاه‌ های بین المللی تهران برگزار می شود.

مجید تکبیری  _ رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران ( ایران اکسپو  )   با بیان‌اینکه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک با بخش خصوصی  است  که باعث شده این رویداد بسیار قدرتمند برگزار شود اظهار کرد:  نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو2023 شاهد استقبال بی نظیر فعالان‌ اقتصادی از نمایشگاه  بودیم .


تکبیری با اشاره به اینکه در نمایشگاه  ایران اکسپو 2024 ،شاهد  تحولی در  عرصه  تجارت داخلی و خارجی کشور خواهیم بود  گفت: در این دوره تمرکز بر شش  گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی  شامل : 1)صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات 2)  صنعت 3)   فرش دستباف،  صنایع دستی و گردشگری  4) دارو تجهیزات پزشکی ، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی 5)  صنعت ساختمان و خدمات فنی_  مهندسی 6)   گروه پتروشیمی،  داریم .


رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران گفت:  برای نمایشگاه ایران اکسپو  2024  ، پشتیبانی جهت حضور حدود 3000سرمایه‌گذار ، تاجر و بازرگان خارجی از بیش از 90 کشور را داریم که هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و مترجمان  توسط ستاد برگزاری  نمایشگاه تقبّل می شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی  بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران  در نمایشگاه خواهیم بود  .

وی ادامه داد:  دایر کردن فضای برگزاری نشست‌های B2B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور مترجمان ، تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی  از دیگر برنامه های ستاد برگزاری نمایشگاه است .

 رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران ( ایران اکسپو) با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه،  فرصتی  جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد ، گفت:  پیش بینی و برنامه ریزی های لازم برای  جذب و آموزش قریب به 300 مترجم تجاری  در شش زبان زنده دنیا( انگلیسی ، چینی  ، روسی ، عربی ، اسپانیولی و فرانسوی ) انجام‌شده است.


تکبیری با تاکید بر اینکه فصلی جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور با ایران اکسپو2023 که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد،رقم خورد گفت: ششمین  نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو  2024 )  نیز همچون نمایشگاه‌های سابق ایران اکسپو با  پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف  کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران  برگزار می شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب  بر امر توسعه  صادرات غیر نفتی نبود  اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت. 


رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی هاي صادراتی جمهوری اسلامي ايران ( ایران اکسپو)
 با بیان اینکه  توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست‌، اظهار کرد: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که  همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیر‌نفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد. 

تکبیری افزود:  طبیعتا برگزاری نمایشگاه هایی این‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین المللی و معرفی توانمندیهای کشورمان  از زبان تجار بین المللی در کشورهایشان  خواهد بود و این در حالی است که در  شرایط اقتصادی حاکم‌بر کشور، نیاز نیست  تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند


تکبیری در عین حال بیان کرد:با همت و پرچمداری بخش خصوصی و با پیگیری ها و حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه، سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها ،صندوق  نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی ایران،  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز رایزنان و مراکز تجاری  ،  یکی از مهم‌ترین رویدادهای  بین المللی و  تجاری کشور  در 

چند سال اخیر دوباره رقم خواهد خورد که از همه این نهادها و دیگر مجموعه

هایی که در این رویداد مهم ما را همراهی می کنند تشکر می کنیم.

وی  تاکید کرد: در این نمایشگاه نیز همانند نمایشگاه ایران اکسپو  2023  در عمل نشان خواهیم داد  که کشور ایران، تحریم پذیر نیست و رویدادهایی نظیر ایران اکسپو از اهمیتی راهبردی جهت تقویت بنیان‌های اقتصاد ایران، آن هم در شرایطی که تأکیدات گسترده‌ای بر تقویت بخش غیرنفتی اقتصاد کشورمان می‌شود و مقام‌معظم رهبری نیز بارها بر ضرورت اهمیت و افزایش توسعه صادرات غیرنفتی تاکید داشتند، برخوردار است.

منبع: پایگاه خبری ایران اکسپو

  • #-های-بازرگانی-ایران-اکسپو-صادرات-ایران-اکسپو2024
  • #-صادرات-ایران-اکسپو2023-ششمین-نمایشگاه-توانمندیهای-صادراتی-ایران-مهدی-صفری-مهدی-ضیغمی-مجید-تکبیری-ایران-اکسپو-اتاق


استفاده از مطالب این وبسایت برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد می‌باشد.

Copyright © IranTSN